Friday, February 11, 2011

SEJARAH MELAKA,,,JOM JALAN2 DI MELAKA

hye hari nie  cik zura nak berkongsi tempat2 menarik di melaka,,sebab cik zura berasal dari melaka,,,,kat sini jugak cik zura nak cerita pasal sejarah melaka:
Sejarah Melaka bermula apabila Parameswara putera raja dari Palembang telah terlibat dalam peperangan merebut takhta kerajaan Majapahit pada akhir abad ke-14.

Setelah ditumpaskan oleh Majapahit, baginda telah lari mencari perlindungan ke Temasik yang pada ketika itu dikuasai oleh Siam . Setelah diusir dari Temasik oleh penjajah dari Siam, pada tahun 1396, beliau dan pengikut-pengikutnya mengundurkan diri ke Muar dan kemudiannya ke Sungai Ujong sebelum singgah di Bertam iaitu berdekatan dengan muara sungai Melaka.

Setelah tiba di Bertam, baginda telah melihat anjing buruannya ditendang oleh seekor pelanduk putih. Baginda amat kagum dengan keberanian pelanduk putih tersebut dan membuat keputusan untuk membuka negeri di situ.

Baginda telah bertanyakan nama pohon tempat baginda bersandar dan pengikutnya memberitahu bahawa nama pohon tersebut adalah pohon Melaka. Maka baginda telah membuat keputusan untuk menamakan negerinya sempena nama pohon tersebut.

 haaaaa nie la gambar pokok melaka lokasi dekat bandar hilir....

nie gambar kuih melaka inti die gula melaka nyum2 nyum,,,
 









 jom jalan-jalan melawat tempat-tempat menarik di melaka,

7 comments:

  1. wow... btol2 owg melaka ini ..
    eh, join lar segmen "anda blogger dr mane"
    nnty ley mmpekenalkan mlake dowh

    http://cikreenatan.blogspot.com/2011/02/segmen-saya-blogger-mana.html

    ReplyDelete
  2. melaka mmg tmpt best utk bercuti...pokok melaka ada lg ea?xpnah nmpk laaa..huhu

    ReplyDelete
  3. yup still ade lg bnyak laa pkok2 melaka nie,,,nanti gie bandar hilir jgn lupe plk ngok cam ne rupe pkok melaka owk

    ReplyDelete